یاران آخرالزمانی
یاران آخرالزمانی
سنگری از سنگرهای دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی و دست نوشته ها و خاطرات
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, توسط جواد علی گلی |

 9دى؛حرکت در سایه دین و تحقق وعده‏هاى الهى‏
نهم دى ۸۸، حادثه کوچکى نیست، بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمى، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهاى اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلى ملت ایران، یعنى حرکت در سایه دین و تحقق وعده‏هاى الهى تبیین شود.(۳)

کاملاً شبیه صدر اسلام و روزهاى پیروزى انقلاب‏
حماسه نهم دى، از این منظر کاملاً شبیه صدر اسلام و همچنین روزهاى پیروزى انقلاب است؛ در این روز، مردم بر اساس وظیفه دینى خود به میدان آمدند تا نشان دهند برخلاف تبلیغات فتنه‏گران، مردم ایران ضمن پایبندى به نظام جمهورى اسلامى، از عزم و اراده دینى استوار برخوردارند.(۴)

عناصر حماسه ماندگار ۹ دى‏
۱. حضور گسترده مردم‏
هنر اصلى امام خمینى(ره)، وارد کردن مردم به صحنه بود و در هرجایى که مردم با شجاعت، بصیرت و عمل متناسب با ایمان خود، وارد میدان شدند، تمام مشکلات و بزرگترین موانع در مقابل اراده مردم از بین مى‏رود.(۵)

یکى از چالشها(ى بزرگى که پیش روى انقلاب بود)، چالشهاى فتنه‏انگیزى بود که در فتنه‏اى مثل هجدهم تیر سال ۷۸ و فتنه سال ۸۸، با فاصله ده سال، این‏ها در تهران راه انداختند. امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ ضربه وارد کنند، اما به‏عکس شد. در فتنه هجدهم تیر، پنج روز بعد از این‏که فتنه‏گران، فتنه خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیمِ ۲۳ تیر را نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند.

در فتنه ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه عظیم نهم دى به راه افتاد. همان وقت بعضى از ناظران خارجى که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربى نوشتند و ما دیدیم که گفته بودند آنچه در نهم دى در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه امام(ره)، چنین اجتماعى، چنین شورى دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجورى است.(۶)

۲. ایمان دینى مردم‏
آن معجزه‏گرى که همه مردم را بسیج کرده، به صحنه مى‏آورد و با وجود همه سختى‏ها، آنان را در صحنه نگه مى‏دارد، ایمان قلبى و دینى است، چرا که بر اساس ایمان دینى، شما در هر شرایطى پیروز خواهید بود و شکست معنایى ندارد.(۷)

راز ماندگارى این انقلاب، اتکاى به ایمانها است، اتکاى به خدا است. لذا شما مى‏بینید آن روزى که توده عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنى‏اى متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنىِ جدى‏اى وجود دارد، بدون فراخوان حرکت مى‏کنند مى‏آیند. روز نهم دى شما دیدید در این کشور چه اتفاقى افتاد و چه حادثه‏اى پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعى مى ‏کنند راهپیمایى‏ هاى میلیونى را بگویند چند هزار نفر آمده‏اند - تحقیر کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمى‏اى به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است، این را نوشتند و گفتند. آن کسانى که سعى در کتمان حقائق درباره جمهورى اسلامى دارند، این را گفتند. علت چیست؟ علت این است که مردم وقتى احساس مى‏کنند دشمن در مقابل نظام اسلامى ایستاده است، توى میدان مى‏آیند. این حرکتِ ایمانى است، این حرکتِ قلبى است، این چیزى است که انگیزه خدایى در آن وجود دارد، دست قدرت خدا است، دست اراده الهى است، این چیزها دست من و امثال من نیست، دلها دست خدا است. اراده‏ها مقهور اراده پروردگار است. وقتى حرکت خدایى شد، براى خدا شد، اخلاص در کار بود، خداى متعال اینجور دفاع مى‏کند، لذا مى‏فرماید: «انّ اللَّه یدافع عن الّذین امنوا». این را دشمنان نظام اسلامى نمى‏فهمند، تا امروز هم نفهمیدند، لذا تهدید مى‏کنند، حرف مى‏زنند، روشهاى گوناگون را به کار مى‏گیرند، به خیال خودشان مى‏گردند نقطه ضعف براى جمهورى اسلامى پیدا کنند.(۸)

۹ دى؛ دلبستگى مردم به نظام‏
کمتر کشورى در دنیا وجود دارد که اعتمادى را که مردم ایران نسبت به نظام جمهورى اسلامى دارند، نسبت به نظام حکومتى خود داشته باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیده‏هاى روشنى است که جلوى چشم همه است. باز یک عده‏اى این‏ها را نمى‏بینند، هى دم از بى‏اعتمادى مردم مى‏زنند؛ نخیر، مردم به نظام اعتماد دارند. این راهپیمایى‏ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتى، مربوط به هیچ جریان خاصى نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه مى‏کنند؛ در سرماى بیست و دوى بهمن، در ماه رمضان با دهان روزه؛ چه اوقاتى که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است. این نشان‏دهنده علاقه‏مندى و دلبستگى مردم به نظام است.

اعتماد به نظام، از این بهتر و روشن‏تر نمى‏شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایى است. علاوه بر این، در موارد خاص، مثل نهم دى سال ۸۸، به‏مجرد این‏که مردم احساس کردند حرکتى که شروع شده است، متوجه به نظام است، متوجه به انقلاب است، متوجه به شخص خاص و دولت خاصى نیست، آن حرکت عظیم را از خود نشان دادند. اینجور نبود که فقط جوانهاى پرشور به میدان بیایند؛ همه آمدند. حادثه نهم دى یک حادثه عجیبى است؛ به خاطر دلبستگى مردم به نظام بود. این‏ها نشان‏دهنده اعتماد مردم است.(۹)

۹ دى؛ نشانه بیدارى و هشیارى مردم‏
فتنه سال گذشته جلوه‏اى از توطئه دشمنان بود؛ فتنه بود. فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند براى فریب‏دادن مردم، اما ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه‏کردن مردم است. شما ملاحظه کنید؛ مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنه‏گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت - همان طورى که گویندگان و بزرگان و همه بارها گفته‏اند - یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلى معنا دارد، این نشانه این است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند. آن کسانى که خیال مى‏کنند مى‏توانند میان نظام و میان مردم جدایى بیندازند، ببینند و بفهمند که این نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است. امتیاز نظام ما به این است که متعلق به مردم است. آن کسانى که با همه وجود، نظام جمهورى اسلامى را و اسلام را و این پرچم برافراشته را در این کشور نگه داشته‏اند، در درجه اول خود مردمند؛ دشمنان ما این را بفهمند.(۱۰)

۹ دى؛ نشان‏دهنده پایبندى به دین‏
دشمنان ملت ایران و دشمنان نظام اسلامى در طول این سى و دو سال، همه تلاشى را که در این دو مورد انجام داده‏اند، سرمایه‏گذارى‏هاى خسارت‏بارى بوده است؛ نتیجه‏اى نگرفتند و شکست قطعى خوردند. آن‏ها خیال مى‏کردند مى‏توانند مردم را از نظام اسلامى جدا کنند. روزبه‏روز که گذشته است، مى‏بینید مردم پایبندى‏شان به مسائل دینى و ارزشهاى معنوى بیشتر شده است. کِى در کشور ما این همه جوان در مراسم معنوى شرکت مى‏کردند؛ در مراسم عبادى ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشن‏بینى مردم در زمینه مسائل سیاسى سابقه نداشته است. بعد از اهانتى که در روز عاشوراى سال ۸۸ به وسیله یک عده تحریک‏شده نسبت به امام حسین(ع) انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دى توى خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنى ابراز کردند. دستهاى دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینى عقب بنشاند، بلکه روزبه‏روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‏تر شده است.(۱۱)

۹ دى؛ ماندگار در تاریخ‏
این ملت عظیم از قشرهاى مختلف در سراسر کشور به صحنه نگاه مى‏کنند، صحنه را مى‏شناسند، خیلى چیز بزرگ و مهمى است. این که من عرض مى‏کنم روز نُه دى در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند، همین است که کشور شما را نگه داشته است.
عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است، همین است که جرأت سران استکبار را از آن‏ها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند؛ مى‏ترسند. حالا در تبلیغات، زید و عمرو و بکر را جلو مى‏کشند، بمباران تبلیغاتى مى‏کنند، اما حقیقت قضیه چیز دیگرى است. دشمن حقیقى آن‏ها ملت ایران است، دشمن حقیقى آن‏ها ایمان و بصیرتِ ملت ایران است، دشمن حقیقى آن‏ها همین غیرت دینى جوانها است که مى‏جوشد. یک وقتى هم دندان روى جگر مى‏گذارند، صبر هم مى‏کنند، باید هم بکنند، اما یک وقت هم آنجایى که وقت حضور در صحنه است، توى صحنه مى‏آیند.(۱۲)

مطمئن باشید که روز نهم دى هم در تاریخ ماند، این هم یک روز متمایزى شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونى - که شرایط غبارآلودگىِ فضا است - این حرکت مردم اهمیت مضاعفى داشت، کار بزرگى بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر مى‏کند، دست خداى متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین‏ بن‏ على(ع) را مى ‏بیند. این کارها کارهایى نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد، این کار خدا است، این دست قدرت الهى است.(۱۳)

۹ دى؛ عاشورا به کمک ملت آمد
این فتنه، صرفا منحصر به حضور عده‏اى افراد در خیابان‏ها نبود، بلکه ناشى از یک بیمارى بود که با اقدامات سیاسى و امنیتى قابل دفع‏شدن نبود و به یک حضور عظیم مردمى نیاز داشت که چنین هم شد.
همانگونه که در ابتداى انقلاب، محرم به کمک این مردم آمد و امام خمینى(ره) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است، در قضایاى ۹ دى هم، عاشورا به کمک ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگارى را خلق کرد.(۱۴)

۹ دى؛ یکپارچگى ملت و قوى‏ترین و آخرین ضربه‏
سال ۸۸، سال ملت ایران بود؛ سال پیروزى ملت ایران بود، سال حضور نمایان ملت ایران در عرصه‏هاى عظیم زندگى در نظام اسلام و در کشورمان بود. یک جا در بیست و دوم خرداد چهل میلیون نفر پاى صندوقهاى رأى آمدند، یعنى هشتاد و پنج درصد شرکت مردم در انتخابات، این چیز بسیار مهمى است. یقیناً حضور مردم در مشروعیت یک نظام نقش دارد.

این ملت پاى حرف خود ایستاده است. این یک حرکت عظیم از ملتمان بود. ملت توانستند در تاریخ کشور این را ثبت کنند که بعد از گذشت سى سال از استقرار نظام اسلامى، آنچنان پایبند به مبانى این نظام هستند که در یک انتخاباتى با این شور و شوق، با این عظمت شرکت مى‏کنند.
در قبال این حرکت، دشمنان ملت ایران نقشه‏هایى داشتند، این نقشه‏ها را شروع کردند به عمل‏کردن. اگر حضور شما مردم در انتخابات بیست و دوى خرداد سال ۸۸ یک حضور ضعیفى بود، اگر به جاى چهل میلیون، مثلاً سى میلیون شرکت کرده بودید، به احتمال زیاد دشمنان شما موفق مى‏شدند. نقشه‏هایى از پیش طراحى شده بود.

آزمون مهمى براى کشور بود، هم عبرتهاى زیادى داشت، هم درسهاى زیادى داشت و در این آزمون، ملت ایران پیروز شد. آن‏ها مى‏خواستند مردم را به یک گروه اقلیت (و) یک گروه اکثریت تقسیم کنند؛ یک گروهى که برنده انتخابات است، یک گروه هم که در انتخابات به نتیجه مطلوب خود دست پیدا نکرده، این‏ها را در مقابل هم قرار بدهند، یک عده اغتشاشگر هم وارد میدان بشوند و با ایجاد اغتشاش، جنگ داخلى راه بیندازند؛ امیدشان این بود. اما ملت هوشیارى به خرج داد.

شما دیدید در روز انتخابات، مردم به دو گروه سیزده چهارده میلیونى و بیست و چهار پنج میلیونى تقسیم شدند، اما بعد از گذشت مدتى نه چندان بلند، همین دو گروه با هم یکى شدند و در مقابل شورشگران و اغتشاشگران و خرابکاران ایستادند. بیدارى ملت را انسان اینجا مى‏شود بفهمد.
قوى‏ترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دى و بیست و دوى بهمن وارد کرد. کار ملت ایران در بیست و دوم بهمن، کار عظیمى بود، نُه دى هم همین جور. یکپارچگى ملت آشکار شد. همه کسانى که در عرصه سیاسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى دیدند دشمن در صحنه است، وقتى فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانى که قبلاً به آن‏ها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند، فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است.(۱۵)

۹ دى؛ بصیرت و دشمن‏شناسى و وقت‏شناسى و حضور
روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند، این انسانها هستند، این اراده‏ها و مجاهدتها است که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمى‏کشد و آن را مشخص مى‏کند، متمایز مى‏کند، متفاوت مى‏کند و مثل یک پرچمى نگه مى‏دارد تا راهنماى دیگران باشد. روز عاشورا فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد، این حسین‏بن‏على(ع) است که به این روز جان مى‏دهد، معنا مى‏دهد، او را تا عرش بالا مى‏برد، این مجاهدتهاى یاران حسین‏بن‏على(ع) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را مى‏بخشد. روز نوزدهم دى هم همین جور است، روز نهم دى هم از همین قبیل است. نهم دى با دهم دى فرقى ندارد، این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملى است که نوزدهم دىِ قم را تشکیل داد، یعنى برخاسته از بصیرت است، از دشمن‏شناسى است، از وقت‏شناسى است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دى را هم متمایز مى‏کنند.(۱۶)

فصل تازه‏اى در بصیرت ملت ایران گشوده شد
کار ملت ایران در بیست و دوم بهمن، کار عظیمى بود، نُه دى هم همین جور. یکپارچگى ملت آشکار شد. همه کسانى که در عرصه سیاسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى دیدند دشمن در صحنه است، وقتى فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانى که قبلاً به آن‏ها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است.

در بیست و دوى بهمن، ملت همه با یک شعار وارد میدان شدند. خیلى تلاش کردند، شاید بتوانند بین ملت دودستگى ایجاد کنند، اما نتوانستند و ملت ایستاد؛ این پیروزى ملت بود. از بیست و دوم خرداد تا بیست و دوم بهمن - هشت ماه - یک فصل پرافتخار و پرعبرتى براى ملت ایران بود؛ این یک درس شد، آگاهى جدیدى به وجود آمد، فصل تازه‏اى در بصیرت ملت ایران گشوده شد. این یک زمینه بسیار مهمى است. باید بر اساس این زمینه، حرکت کنیم.(۱۷)

درود به ملت مؤمن و مبارز و بصیر و آگاه ایران‏
دشمنان ما تصور مى‏کردند با رحلت امام‏۱، آغاز فروپاشى این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آن‏ها خیال مى‏کردند امام‏۱ که رفت، به‏تدریج این شعله خاموش خواهد شد، این چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشییع جنازه امام‏۱، آن احساسات مردم، آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کارى که خبرگان کردند، این‏ها را مأیوس کرد. یک برنامه‏ریزى ده ساله کردند - این تحلیل من است، این به معناى اطلاع نیست؛ تحلیلى است که قرائن آن را براى ما اثبات مى‏کند - ده سال بعد امیدوار بودند که نتیجه بدهد. سال ۷۸ که آن حوادث پیش آمد، آن کسى که این حوادث را خنثى کرد، مردم بودند. روز بیست و سوم تیر سال ۷۸ مردم آمدند در خیابانها، توطئه دشمن را که سالها برایش برنامه‏ریزى کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یک برنامه‏ریزى ده‏ساله بود تا سال ۸۸ . به نظرشان فرصتى به دست مى‏آمد. به خیال خودشان زمینه‏ها را آماده کرده بودند. مطالباتى هم مردم داشتند - مردمى که وابسته به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند، لذا آن قضایاى سال ۸۸ به وجود آمد.

دو سه ماه تهران را متلاطم کردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند دلها و ذهنها را به خودشان مشغول کنند. اینجا هم مردم آمدند توى میدان. بعد از آن‏که باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که این‏ها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که این‏ها عمق خواسته‏هاشان تا کجا است، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه نُه دى را به راه انداختند. نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دى، بعد هم بلافاصله در بیست و دوى بهمن آمدند توى میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است. درود به مردم ایران. درود به ملت مؤمن و مبارز و بصیر و آگاه ایران.(۱۸)

نسخه کلى براى تمام ملت‏ها
در هر نقطه از جهان، چنانچه مردم با هدف و شعار مشخص و ایمان و عمل متناسب، به عرصه بیایند، هیچ عاملى قادر به مقاومت نیست و این یک نسخه کلى براى تمام ملت‏ها است که امام خمینى(ره) به آن عمل کرد و ملت ایران هم با اعتماد به امام راحل عظیم‏الشان، آن را به صورت عملى اثبات کرد.(۱۹)

احساس مسؤولیت حضور در صحنه را از دست ندهید
شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛ آن کارى را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد.(۲۰)

آن وقتى که حق با باطل درگیر و روبه‏رو شود، اگر اصحاب حق راست بگویند پاى حق بایستند، قطعاً باطل شکست خواهد خورد. تجربه هم کرده‏ایم، همین جور است. ما در طول این سى سال تجربه کرده‏ایم؛ ایستادیم، پیش رفتیم. هر جا که مى‏بینید یک عقب‏نشینى‏اى انجام گرفته است، یک ناکامى‏اى پیش آمده است، به خاطر این است که در استقامت ما سستى پیدا شده بود. هر جا استقامت کردیم، پیش رفتیم. بعد از این هم همین جور خواهد بود.

آنچه براى ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسؤولین، غیر مسؤولین، به خصوص جوانها، به خصوص کسانى که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسؤولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفى ندارم، من مسؤولیتى ندارم، همه مسؤولند. مسؤولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم، بیاییم توى خیابان راه برویم، در هر کارى که هستیم، احساس مسؤولیت کنیم؛ مسؤولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهورى اسلامى، یعنى از اسلام، یعنى از حقوق مردم، یعنى از عزت کشور.

همه باید این احساس مسؤولیت را داشته باشیم و من مى‏بینم که این احساس مسؤولیت را داریم. این را مردم کشور ثابت کردند، ثابت مى‏کنند، حالا یک نمونه واضحش همین ۹ دى بود که اشاره کردند، نمونه‏هاى دیگرى هم هست، ۲۲ بهمن در پیش است، دهه فجر در پیش است. مردم حضور خودشان را، آمادگى خودشان را، سرزندگى و نشاط خودشان را نشان داده‏اند، باز هم نشان خواهند داد.(۲۱)

دو توصیه در بزرگداشت ۹ دى‏
اولاً در بزرگداشت نهم دى، جنبه‏ هاى شعارى غلبه پیدا نکند و ثانیاً به عمق شعارها که حرف اصلى ملت ایران بود، توجه شود.(۲۲)
فرازهایى از فرمایشات رهبر حکیم انقلاب:

۱) ۱۵/۱۱/۱۳۸۹
۲) ۲۱/۹/۱۳۹۰
۳) همان‏
۴) همان‏
۵) همان‏
۶) ۲۰/۰۷/۱۳۹۰
۷) ۲۱/۹/۱۳۹۰
۸) ۱۹/۱۱/۱۳۸۸
۹) ۱۶/۰۵/۱۳۹۰
۱۰) ۰۸/۱۰/۱۳۸۹
۱۱) ۲۹/۷/۱۳۸۹
۱۲) ۱۹/۱۰/۱۳۸۸
۱۳) همان‏
۱۴) ۲۱/۹/۱۳۹۰
۱۵) ۱/۱/۱۳۸۹
۱۶) ۱۹/۱۰/۱۳۸۸
۱۷) ۱/۱/۱۳۸۹
۱۸) ۱۴/۰۳/۱۳۹۰
۱۹) ۲۱/۹/۱۳۹۰
۲۰) ۲۹/۱۰/۱۳۸۸
۲۱) ۶/۱۱/۱۳۸۸
۲۲)۲۱/۹/۱۳۹۰
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.